
Jak neodejít ze zkoušky na zbroják s prázdnou |
![]() |
![]() |
Napsal uživatel Jan Komenda |
Čtvrtek, 19 Květen 2022 07:35 |
Na titulní otázku bez otazníku je relativně jednoduchá odpověď: napsat na požadovaný počet bodů test a v praktické části uspokojit bez zaváhání svými znalostmi a dovednostmi se zbraněmi i střelivem zkušebního komisaře. Tj. nedat mu šanci, aby našel v mém počínání pochybení, za které mě může tzv. vyhodit. Problém je však v tom, že zkouška je v praktické části stále dosti zatížena subjektivitou zkušebního komisaře. I přes významný posun ve vymezení mantinelů pro praktickou zkoušku v minulém období (již více než 10 let platí zkušební řád, který poměrně dobře precizuje podmínky a průběh praktické části zkoušky) je výsledek zkoušky i nadále závislý na individuálním posouzení výkonu žadatele komisařem. Každý komisař má specifický pohled na ideální průběh praktické části zkoušky a jeho rozhodnutí může být (a velmi často i je) výsledkem souhry náhod, do níž se mohou promítat na straně komisaře vedle odbornosti nejen jeho náročnost a osobnostní rysy, zejména stupeň empatie a tolerance ve vztahu k žadateli, ale i aktuální stav jeho mysli, emoční (ne)stabilita, poruchy nálady apod. Samozřejmě, že výsledek zkoušky je v první řadě dán kvalitou výkonu zbrojního adepta - žadatele. Jen málokdy je ovšem jeho výkon u zkoušky excelentní a nezpochybnitelný. Ve své cca čtvrtstoletí trvající komisařské praxi jsem poznal relativně málo velmi dobře připravených žadatelů (odhaduji cca 5 - 10 %), kterým nebylo u praktické části co vytknout. Ti ostatní se dopouštěli při manipulaci se zbraněmi drobných, větších i hrubých (naštěstí nikdy fatálních) chyb a v těchto případech jsem musel vždy rozhodnout, zda u zkoušky projdou, či ne. Drtivá většina z cca 4000 žadatelů, které jsem zkoušel, by jistě potvrdila, že jsem nikdy nešel ke zkoušce s primárním cílem znemožnit a vyhodit co nejvíc lidí; naopak snažil jsem se být objektivní a pomáhal najít žadateli schůdnou cestu ke kýženému výsledku. Ne vždy se to však podařilo, neb řada zkoušených jedinců si spojila slovo zkouška se slovem (jdu to) zkusit. Byli i takoví, kteří upřímně přiznali, že mají pistoli poprvé v ruce až u zkoušky. Ve snaze pomoci žadatelům v přípravě na zkoušku jsem už v roce 2001 vydal 1. vydání publikace Bezpečná manipulace se zbraní. V letošním 6. vydání Manipulace se zbraní 2022 jsem se navíc pokusil (pochopitelně subjektivně) o objektivizaci průběhu i hodnocení praktické části zkoušky doplněním přílohy s názvem „Typické chyby, neznalosti a neschopnosti žadatele při praktické části zkoušky a jejich možné hodnocení komisařem“, v níž je na 7 stranách uvedena klasifikace a přehled typických nestandardů, kterých se při zkoušce nejčastěji dopouštějí zbrojně méně zdatní žadatelé o zbroják – účastníci zkoušky. Tato příloha může pomoci žadatelům přímo tím, že ukazuje negativním výčtem cestu k úspěchu u zkoušky, ale i nepřímo tím, že může rozproudit diskuzi v odborných kruzích.
Nestandardy (tj. chyby, neschopnosti a neznalosti) u praktické části zkoušky jsem rozdělil následujícím způsobem: a) podle důležitosti na
b) podle typu na
Výčet hrubých, kritických chyb je následující:
Tyto chyby jsou obvykle důvodem pro okamžité ukončení zkoušky komisařem, který žadatele hodnotí stupněm „neprospěl“. Výčet ostatních chyb, neznalostí a neschopností najdete v příloze knížky Manipulace se zbraní 2022, včetně tohoto dovětku, který budiž i závěrem tohoto článku: „Znovu opakuji, že výše uvedená klasifikace a přehled manipulačních a střeleckých nestandardů je MŮJ subjektivní názor, který má jen částečnou oporu v právních předpisech vztažených ke zkoušce. Tuto klasifikaci považuji za tzv. střední cestu, které jsem se během svého 25letého komisařského působení držel. Střední cesta znamená, že jiní komisaři mohou být přísnější, tj. např. některé ostatní významné chyby nebo podružné chyby mohou považovat za chyby hrubé nebo zásadní, nebo mohou být naopak benevolentnější, tj. některé významné chyby mohou považovat za nevýznamné. Tato chybová vložka proto nemůže být v žádném případě použita jako argument pro obhajobu žadatele v případě neúspěšné praktické části zkoušky. Jejím účelem (kromě snahy o objektivizaci hodnocení žadatelů zkoušejícími komisaři) je zejména, aby si každý z adeptů při přípravě na zkoušku i v průběhu vlastní zkoušky uvědomil, jakých chyb, neschopností a neznalostí by se měl při zkoušce vyvarovat. Pokud se mu to beze zbytku podaří, pak se úspěch u zkoušky MUSÍ dostavit, a to bez ohledu na náladu a duševní rozpoložení komisaře. Držím palce!“ Jan Komenda |
Aktualizováno Čtvrtek, 19 Květen 2022 07:51 |
